Coraz większy procent Konsumentów dokonuje zakupów przez internet. Także tych z Białegostoku. Zakupy na odległość mają swoje plusy i minusy. W dzisiejszym wpisie chcielibyśmy przedstawić jakie prawa Państwo mają dokonując zakupów za pośrednictwem sieci. Przepisy, które usystematyzowały prawa e-konsumenta zostały prowadzone 25 grudnia 2014 r. Dzięki nim krajowy rynek e-commerce rośnie w dużym tempie. Przepisy te wprowadzały zmiany w kodeksie cywilnym oraz ustawie o prawach konsumenta, które to zmiany regulują kwestie zakupów internetowych.

Czy mogę zwrócić towar jeżeli nie przypadł mi do gustu?

Możesz, i to nawet nie tylko wtedy. Klienci sklepów internetowych mają większe prawa niż Klienci sklepów stacjonarnych. Przed zakupem nie widzimy przedmiotu „na żywo” i dokonujemy zakupów na podstawie zdjęć i opisów. Przez to mamy minimum 14 dni na zwrot towaru bez podawania jakiejkolwiek przyczyny. Dlaczego minimum? Gdyż często sklepy internetowe wydłużają ten czas nawet do 90 dni aby przyciągnąć Klientów do swojej oferty.

Pamiętajmy, że ten czas jest liczony od daty otrzymania przesyłki, a nie wysłania paczki przez sprzedawcę.
Aby dokonać zwrotu musimy dostarczyć sprzedawcy odpowiednie oświadczenie. Znajduje się ono na stronie internetowej UOKiK oraz musi być zawarte w regulaminie sklepu internetowego.

Złożenie oświadczenia i zwrot towaru to dwie oddzielne kwestie. Nie musimy ich robić jednocześnie. Najlepiej w pierwszej kolejności wysłać do sprzedawcy maila z wypełnionym oświadczeniem, w którym informujemy go o chęci zwrotu zakupionego towaru.

Czy każdy przedmiot mogę zwrócić?

Niestety nie możemy zwrócić każdego zakupionego przedmiotu. Prawo odstąpienia od umowy nie przysługuje konsumentom, którzy zdecydowali się na zakup na odległość towarów, które nie mogą podlegać ponownej sprzedaży.

Oznacza to, że nie możemy zwrócić produktów spersonalizowanych specjalnie dla nas (np. pierścionka z wygrawerowaną datą, naszyjnika z napisem Białystok (jeżeli to my ustalaliśmy co ma być napisane), garnituru uszytego na miarę czy towaru z nadrukowanym zdjęciem nabywcy) oraz produktów, które posiadają krótki termin przydatności (np. żywność).

Zwrotowi nie podlegają także płyty CD, DVD oraz gry komputerowe, które trafiły do nas w zapieczętowanym opakowaniu. Je możemy zwrócić jeżeli nie odpakowaliśmy ich z folii.

Trzeba także pamiętać, że sklep internetowy nie może uzależnić możliwości zwrotu od stanu opakowania, które służy jedynie do zabezpieczenia produktu. Takie opakowanie to np. kartonik.

Ile czasu mam na reklamację?

Tutaj Klient dokonujący zakupów zakupów przez internet ma dokładnie te same prawa co Klient sklepu stacjonarnego.
Komunikat UOKiK w tej sprawie: „Odpowiedzialność sprzedawcy za wadliwą rzecz trwa dwa lata od jej wydania i jest obowiązkowa, co oznacza, że nie można jej z góry ograniczyć ani wyłączyć”.
Pismo reklamacyjne najlepiej złożyć w formie pisemnej. Nie musimy go dostarczać osobiście, możemy je wysłać np. listem poleconym (mamy wtedy numer przesyłki).

Co musi być w piśmie reklamacyjnym?

W treści pisma reklamacyjnego należy opisać wadę, którą zauważyliśmy oraz poinformować sprzedawcę w jaki sposób chcemy rozwiązać reklamację. Do wyboru mamy takie rozwiązania jak: wymiana, naprawa, obniżenie ceny oraz zwrot pieniędzy (jeżeli wada znacząco wpływa na działanie urządzenia).

Jeżeli zauważymy wadę w produkcie, który zakupiliśmy najlepiej nie zwlekać z poinformowaniem sprzedawcy o tym fakcie. Mamy rok na poinformowanie sprzedawcy oraz określenia swoich żądań w ramach rękojmi. Jeżeli nie zmieścimy się w tym terminie roszczenie reklamacyjne przedawnia się.

Paragon został zgubiony. Co teraz?

Jeżeli paragon gdzieś się zapodział to nic strasznego się nie stało. Jeżeli chcemy dokonać zwrotu lub reklamacji jest potrzebny dowód zakupu, lecz nie musi to być paragon. Takim potwierdzeniem może być wyciąg z konta, faktura lub też maile dotyczące zakupu, które informują, że został on dokonany. Ten ostatni jest dopuszczalny gdy Klient nie otrzymał paragonu.

Zamówiłem produkt – do kiedy muszę go otrzymać?

Najczęściej sklepy internetowe wysyłają towar „od ręki” tj. tego samego lub następnego dnia roboczego po otrzymaniu wpłaty za zamówienie lub wpłynięciu zamówienia płatnego przy odbiorze. Niestety czasami ten termin może się przedłużyć. Może to być spowodowane tym, że sklep musi przygotować towar specjalnie dla Ciebie (nadruk, grawer itd) lub mogą to być inne sytuacje losowe. Sklep w takim przypadku powinien Klienta poinformować o takiej sytuacji (przed zakupem, już na karcie produktu). Ustawa o ochronie praw konsumenta daje sprzedawcy maksymalnie 30 dni na dostawę zamówionego towaru.

Sklep nie ma już zamówionego towaru. Co teraz?

Towar, który został zamówiony przez Klienta może być chwilowo lub trwale niedostępny. W takim przypadku sprzedawca musi niezwłocznie powiadomić Klienta o tej sytuacji. Jeżeli Klient dokonał wpłaty za przedmiot musi w ciągu maksymalnie 30 dni zwrócić mu wszelkie wpłacone pieniądze – za towar oraz przesyłkę.

Nie bójmy się zakupów przez internet. Jak widać tzw. eklientom przysługują jeszcze większe prawa niż klientom sklepów stacjonarnych. W razie wszelkich wątpliwości lub problemów prawnych zapraszamy do kontaktu z naszą Kancelarią w Białymstoku.