W najnowszym artykule na blogu Kancelarii Adwokackiej z Białegostoku chcielibyśmy przybliżyć temat odrzucenia spadku, jednak w sytuacji wyjątkowej tj. w sytuacji gdy taki spadek przysługuje osobie małoletniej. Zapraszamy do lektury najnowszego artykułu.

Przypomnijmy, że w sytuacji gdy osoba dorosła odrzuca spadek to wygląda to tak jakby owa osoba nie dożyła otwarcia spadku. Inaczej rzecz ujmując – gdy taka osoba odrzuca spadek to przechodzi on na osoby, które odziedziczyły by majątek po takiej osobie.

W jaki sposób odrzucić spadek w imieniu osoby małoletniej?

Według przepisów oświadczenie o odrzuceniu spadku nie może zostać złożony bezpośrednio przez osobę, która nie osiągnęła osiemnastego roku życia. Taki wniosek w ich imieniu powinien złożyć prawny opiekun – najczęściej są to rodzice dziecka. Jednak jest to sytuacja, na którą musi zgodzić się sąd. Jest to spowodowane tym, że Sąd zbada sytuację czy aby na pewno odrzucenie spadku działa na dobro dziecka. Gdy już otrzyma się zgodę Sądu to można przechodzić do dalszych kroków.

Aby uzyskać zgodę Sądu na odrzucenie spadku, który należy się osobie małoletniej trzeba złożyć wniosek o wyrażenie zgody na dokonanie czynności prawnej przekraczającej zwykły zarząd majątkiem dziecka. Osoba, która może złożyć taki wniosek to którekolwiek z rodziców.

Terminy złożenia wniosku do Sądu

Wniosek należy złożyć w terminie do 6 miesięcy od dnia, w którym prawny opiekun złożył oświadczenie o odrzuceniu spadku. Sąd może jednak wyznaczyć termin posiedzenia w ten sposób, że nie zmieścimy się w tym terminie. W takiej sytuacji nie należy się jednak bać. Jest to spowodowane tym. że od dnia złożenia takiego wniosku do dnia uprawomocnienia się orzeczenia w tej sprawie ten termin ulega zawieszeniu.

W jakich okolicznościach odrzucenie spadku przez osobę małoletnią jest zasadne?

Wniosek, o którym piszemy nie zawsze jest rozpatrywany w sposób taki jak byśmy chcieli. Musi być on uzasadniony. Najczęstszym powodem jest zadłużenie spadku. Dobrze więc taki wniosek oraz jego uzasadnienie skonsultować z doświadczonym i rzetelnym adwokatem. Właśnie taką osobą jest mecenas Sylwia Tokarzewska-Cybulko z naszej Białostockiej Kancelarii Adwokackiej.

Co po uzyskaniu zgody od Sądu?

Gdy już uzyskamy zgodę od Sądu musimy podjąć dalsze kroki. Są to: uzyskanie odpisu prawomocnego postanowienia Sądu, ponowne udanie się do sądu lub notariusza w celu wykonania odrzucenia spadku w imieniu osoby małoletniej.

Prawo rodzinne jest naszą specjalnością i chętnie pomożemy Państwu w każdej sprawie. Zapraszamy do kontaktu z naszą Białostocką Kancelarią Prawniczą (w której pracują sami profesjonalni oraz doświadczeni adwokaci) także przez internet oraz telefoniczny.