W dzisiejszym artykule na blogu naszej Białostockiej Kancelarii Adwokackiej chcielibyśmy Państwu przybliżyć sylwetkę biegłego sądowego. Jest to osoba bardzo często powoływana przez sąd przy podziale majątku, o którym pisaliśmy tydzień temu. Zapraszamy do lektury.

Biegły sądowy, który bardzo często przedstawiany jest jako po prostu biegły to organ, który stanowi pomoc sądowi, gdy potrzebne są wiadomości specjalne. Biegły sądowy zawsze musi być ekspertem w dziedzinie, w której pomaga sądowi. Owa wiedza jest bardzo ważna, gdyż jest ona wykorzystywana w sprawach, gdy osoby biorące udział w sprawie nie mogą samodzielnie dość do konsensusu np. w trakcie podziału majątku.

Kto powołuje biegłych sądowych oraz rodzaje biegłych?

Biegły sądowy powoływany jest przez Sąd / Prokuraturę.
Rodzaje biegłych sądowych:
– stali biegli sądowi – biorą udział i współpracują z sądem w większej ilości spraw;
– biegli ad hoc – tzw. biegli tymczasowi oraz instytucje.

Biegłym może zostać każdy, kto może udokumentować i potwierdzić swoje umiejętności oraz wiedzę w danym zakresie.

Jakie obowiązki ma biegły sądowy?

Biegły sądowy ma obowiązek sporządzenia opinii, w której zawiera on informacje o badaniach i ich przebiegu. Niezbędnym elementem takiej opinii są wnioski, które poparte są owymi badaniami. Opinia jest odpowiedzią na zadane przez Sąd pytania i najczęściej jest on w formie pisemnej.
Opinie biegłych są dowodami, które mają bardzo duże znaczenia w sprawach.

Czy w Państwa sprawie trzeba angażować biegłego sądowego? A może nie zgadzacie się Państwo z jego opinią. Zapraszamy serdecznie do kontaktu oraz współpracy z naszą Kancelarią Adwokacką, która znajduje się w Białymstoku i ma bardzo duże doświadczenie w tego typu sprawach z zakresu prawa rodzinnego i nie tylko.