Dlaczego ewidencja czasu pracy jest taka ważna?
Ewidencja czasu pracy jest niezwykle ważna w każdej firmie. Jeden z powodów jest dosyć prozaiczny – w czasie świadczenia pracy przez pracownika to pracodawca, który zatrudnia taką osobę jest odpowiedzialny za nią. Jest to jednoznaczne z przebywaniem przez pracownika w miejscu świadczenia pracy w czasie wykonywania owej. Jest on do tego zobligowany. Nawet przy pracy zdalnej nie zmienia się ta kwestia. W pracy biurowej – trzeba przebywać tam gdzie się wykonuje prace, a gdy ktoś na przykład jest kierowcą to może przebywać poza firmą, lecz jedynie w sytuacji gdy wykonuje on zadania z owej pracy.
Jest to niezwykle ważne gdyż w sytuacji gdy pracownik samowolnie oddalił się z miejsca wykonywania pracy i ulegnie wypadkowi to także pracodawca będzie mieć problemy. Także różnego rodzaju ubezpieczalnie mogą w takiej sytuacji nie wypłacić odszkodowania. Wróćmy jednak do ewidencji czasu pracy.
Ewidencja czasu pracy
Nie każdy pracownik musi mieć ewidencjonowany czas pracy. Reguluje to Kodeks Pracy, a dokładnie artykuł 149. Możemy znaleźć w nim informację, że ewidencja taka jest potrzebna dla osób, które mają obowiązek pracy zadaniowej i wykonują funkcje zarządcze w imieniu pracodawcy. Dotyczy to także osób, które pracują zmianowo – także te pracujące w nocy.
Są różne modele prowadzenia ewidencji czasu pracy. Można go prowadzić w formie tradycyjnej oraz elektronicznej. W sytuacji gdy nie chcemy wprowadzać specjalistycznego oprogramowania wystarczy tabela na kartce gdzie pracownicy składają swoje podpisy – dzień po dniu. Bardzo ważną kwestią jest ta kontrolna. Taka lista obecności musi być sprawdzana przez osobę do tego wyznaczoną. Specjalistyczne oprogramowania do ewidencji czasu pracy pozwalają nie tylko na sprawdzenie czy pracownik pracuje danego dnia lecz także sprawdzenie godzin przyjścia i wyjścia z pracy. Pozwala to na sprawdzenie kto jest tym “spóźnialskim”.
Legalność ewidencji czasu pracy
Pracownicy muszą być poinformowani o sposobie ewidencji czasu pracy. Można to zrobić jako zapis w regulaminie pracy, który podpisuje pracownik. Pozwala to na podkładkę dla pracodawca, że pracownik został o tym poinformowany.
Dziękujemy serdecznie za lekturę. Mamy nadzieję, że przybliżyliśmy temat ewidencji czasu pracy. Zapraszamy serdecznie do kontaktu z naszą Białostocką Kancelarią Adwokacką. Możemy także Państwu pomóc w napisaniu odpowiedniego regulaminu pracy aby nie było wątpliwości legalności opisanych rozwiązań. Zapraszamy serdecznie do specjalistów od prawa w Białymstoku.