Ostatnio obchodziliśmy Czarny Piątek, a już jutro tak zwany Cyber Monday. Ogromna ilość osób dokonała w tym czasie zakupów w internecie lub stacjonarnie – także w Polsce. Warto więc znać swoje prawa jako Klienta. Zapraszamy do przeczytania najnowszego artykułu na blogu Kancelarii Adwokackiej w Białymstoku.

Zakupy dokonane stacjonarnie

Reklamacja zakupionego towaru

Można zareklamować towar, który posiada wadę. Na zwrot takiego towaru sprzedawcy mamy 2 lata od daty zakupu towaru. Sytuacja ma się inaczej w sytuacji gdy towar został przeceniony z powodu tej wady i było to dokładnie oznaczone. W takiej sytuacji nie można reklamować towaru w związku z tą wadą.

W przypadku reklamacji możemy nie tylko zwrócić towar. Żądania, które możemy wystosować to – naprawa, wymiana towaru lub obniżenie ceny. W sytuacji gdy reklamujemy zakupiony towar to sprzedawca musi ją rozpatrzyć w ciągu 14 dni. W sytuacji gdy ten termin nie zostanie dotrzymany to automatycznie uznaje się, że reklamacja ma status zasadnej.

Zwrot zakupionego towaru

Przy zakupach dokonanych w sklepach stacjonarnych zwrot towaru bez podania przyczyny jest uzależniony od dobrej woli sprzedawcy. Warto jest zapytać o ten temat sprzedawcę przed zakupem.

Cena na metce różni się od tej przy kasie

Nie raz pewnie słyszeliście Państwo o sytuacji, w której cena na metce jest mniejsza niż ta, która wyświetla się na kasie u sprzedawcy. W takiej sytuacji sprzedawca ma obowiązek sprzedaży towaru w cenie korzystniejszej dla Klienta.

Zakupy przez internet

Sprawdzenia przesyłki przy kurierze

Jeżeli jest taka możliwość to warto jest sprawdzić przesyłkę w obecności kuriera aby w razie potrzeby spisać z nim protokół uszkodzenia. Gdy jednak sytuacja na to nie pozwala można sprawdzić przesyłkę później. W takiej sytuacji dobrze jest robić zdjęcia lub nagrać film z tej czynności.

Czas doręczenia przesyłki

We wszystkich krajach Unii Europejskiej zakupiony towar powinniśmy otrzymać w ciągu 30 dni od daty zakupu. Gdy owy termin nie zostanie dotrzymany możemy odstąpić od umowy.

Przesyłka została uszkodzona w trakcie transportu

Gdy przesyłka zostanie uszkodzona w trakcie transportu i to sprzedawca wybrał kuriera, który doręcza przesyłkę to właśnie sklep internetowy jest odpowiedzialny za owe uszkodzenie.

Zwrot zakupionego towaru

Przy zakupach przez internet to właśnie zwrot towaru bez podania przyczyny jest największą różnicą między takimi zakupami, a zakupami w sklepie stacjonarnym. Gdy kupujemy towar poprzez internet mamy 14 dni na zwrot zakupionego sprzętu bez podania przyczyny. Są tutaj jednak pewne zastrzeżenia – nie powinien on nosić śladów użytkowania. Drugim zastrzeżeniem jest to, że nie wszystkie towary możemy zwrócić. Gdy są zmieniane lub produkowane na specjalne życzenie Klienta (np. grawerowane) lub są to zapieczętowane płyty (CD oraz filmy) to takich towarów nie możemy zwrócić bez podania przyczyny.

Kupując towary w sklepach stacjonarnych oraz przez internet pamiętajmy o swoich prawach oraz obowiązkach jako Klient. Przykładem może także być różnica między gwarancją oraz reklamacją. W razie problemów prawnych zapraszamy serdecznie do kontaktu z naszą Kancelarią Prawną z Białegostoku, która jest w stanie pomóc w każdej sytuacji.