Ubezpieczenia na samochód dzielimy na dwa rodzaje – OC oraz AC. Obowiązkowym ubezpieczeniem jest OC. W dzisiejszym artykule na blogu naszej Białostockiej Kancelarii Adwokackiej chcielibyśmy przedstawić Państwu konsekwencje płynące z braku uregulowania składki ubezpieczeniowej. Uwaga! Nie są one małe. Zapraszamy serdecznie do lektury.

Wysokość kary za brak OC

Za brak OC w 2018 r. można zapłacić karę w wysokości od 840 do 4200 zł. Nie mając OC kierowca naraża się na ogromne koszty, kiedy spowoduje kolizję. Nieubezpieczonych kierowców ściga tzw. wirtualny policjant, nieubezpieczone pojazdy są wyszukiwane i na właścicieli pojazdów nakładane są dotkliwe kary pieniężne.
Nawet jeżeli pojazd jest nieużywany, ale jest zarejestrowany, musi posiadać polisę OC.

Kary za brak OC w 2018 r.

Samochody osobowe:
Do 3 dni – 840
Od 3 do 14 dni – 2100
Powyżej 14 dni – 4200
Samochody ciężarowe:
Do 3 dni – 1320
Od 3 do 14 dni – 3300
Powyżej 14 dni – 6300
Pozostałe pojazdy:
Do 3 dni – 140
Od 3 do 14 dni – 350
Powyżej 14 dni – 700

Kara jaką musi zapłacić kierowca jadący pojazdem bez ważnej polisy OC jest wyznaczona urzędowo i jest stała. W 2018 roku za brak OC samochodu dłużej niż 14 dni kara wynosi 4200 zł. Taką karę poniesie kierowca zatrzymany przez policję i zostanie wykazany brak OC podczas kontroli.

Gdzie sprawdzić czy ktoś ma opłacone OC

Nie tylko policja, ale każdy kierowca, może bardzo łatwo sprawdzić kto ma a kto nie ma OC. Te informacje są dostępne na stronach internetowych Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego https://zapytania.oi.ufg.pl Wystarczy znać numer rejestracyjny samochodu lub numer VIN.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, każdy zarejestrowany w Polsce samochód musi posiadać przynajmniej ubezpieczenie OC, a spowodowanie kolizji pojazdem bez OC niesie za sobą wysokie koszty mandatu za brak ubezpieczenia oraz dodatkowo koszty likwidacji powstałej szkody.
Za naprawę samochodu osoby poszkodowanej zapłaci Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, a następnie wystąpi z roszczeniami o pokrycie kosztów powstałej szkody do sprawcy zdarzenia drogowego nie posiadającego aktualnego OC.

Co robi Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny?

Kary, które UFG ściąga z kierowców bez OC, w wielu przypadkach sięgają nawet kilkuset tysięcy złotych.
UFG ma narzędzie zwane ,,wirtualnym policjantem’’, który ma za zadanie wyszukiwanie w systemach firm ubezpieczeniowych nawet najmniejszych przerw w ubezpieczeniu OC pojazdów. To oznacza, że możemy dostać karę nawet jeżeli pojazd nie jest użytkowany.
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny ma środki na pokrycie gigantycznych zobowiązań z polis wszystkich ubezpieczających się kierowców. Fundusz dysponuje pieniędzmi od wszystkich zakładów ubezpieczeniowych, mają one obowiązek przekazywania części składek na rzecz UFG. To oznacza, że im  więcej osób unika wykupienia obowiązkowej polisy, tym bardziej rosną nasza składka na OC.

Dziękujemy serdecznie za lekturę. Nasza Kancelaria Adwokacka, która działa w Białymstoku zawsze służy rzetelną pomocą w rozwiązywaniu wszelkich spraw z zakresu prawa. Zapraszamy serdecznie do kontaktu.