Rozpoczęliśmy nowy rok już paręnaście dni temu, a wraz z nim weszły przepisy Polskiego Ładu. W ostatnich dniach bardzo dużo mówi się o PIT-2. Czym jest owe pismo i dla kogo jest ono ważne? Do kiedy powinno się je złożyć? Zapraszamy do lektury nowego artykułu na blogu Kancelarii Adwokackiej w Białymstoku, która prowadzona jest przez mecenas Sylwię Tokarzewską-Cybulko.

Jakie zmiany przynosi Polski Ład?

W tym punkcie skupimy się na zmianach podatkowych, które zawarte są w tym programie. Pierwszym punktem jest kwota wolna od podatku. Została ona podwyższona z 8000 złotych do 30000 złotych w skali roku. Wraz z tym zmienia się zaliczka na podatek dochodowy. Został on zmniejszony do poziomu 425 złotych miesięcznie. I właśnie w tej chwili przechodzimy do PIT-2, gdyż musimy gdy chcemy aby nasza pensja była pomniejszona o zaliczkę za dany miesiąc o kwotę zmniejszającą podatek to musimy mu przedłożyć owy PIT-2. Oczywiście w sytuacji gdy już wcześniej przedkładaliśmy PIT-2 dla pracodawcy to nie musimy robić tego ponownie. Musimy mieć w pamięci, że od początku tego roku każdemu przysługuje kwota wolna od podatku w wysokości 30 tysięcy złotych. W poprzednich latach była to kwota 8 tysięcy, ale przy charakterze degresywnym, więc nie przysługiwała ona każdemu.

W jakim przypadku pracodawca może odjąć od podatku kwotę zmniejszającą?

Są sytuacje, w których pracodawca może odjąć od podatku kwotę zmniejszającą. Takie sytuacje to te w których poza przychodami w pracy nie posiada on przychodów wynikających z emerytury lub renty za pośrednictwem płatnika. Innym przykładem to nie osiąganie dochodów z tytułu członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej. Następnym przykładem jest brak osiągania dochodów opodatkowanych według skali podatkowej.

Praca na kilku etatach, a PIT-2

W sytuacji gdy posiadamy kilka etatów to PIT-2 może złożyć jedynie u jednego pracodawcy. Nie możemy zapomnieć o tym, że raz złożony PIT-2 posiada zachowaną ważność w kolejnych latach podatkowych. Traci on ważność po jego odwołaniu lub wycofaniu przez pracodawcę.

Dziękujemy serdecznie za lekturę. Mamy nadzieję, że lektura powyższego artykułu odpowiedziała Państwu na wszelkie pytanie na temat PIT-2. Zapraszamy serdecznie do kontaktu z naszą Białostocką Kancelarią Adwokacką, gdzie pod przewodnictwem mecenas Sylwii Tokarzewskiej-Cybulko znajdą Państwo zespół doświadczonych i profesjonalnych adwokatów.